måndag 4 februari 2013

rätt knapp- med app!

Hur överlever  gamla människor vården?

Hur bär de sig åt för att begripa  vilka knappar de ska trycka på när de kopplas vidare till nästa telefonsvarare? Och vem tar ansvar för alla de som ger upp någonstans mitt i bortkopplingarna och liksom gamla elefanter gå undan och plåstrar om sig själva så gott det går?

Det är tillräckligt frusterande att vara medelålders med gedigen telefonvana och försöka fatta  i exakt vilket läge personnummrets siffror ska in i apparaten, på det att en mekanisk röst meddelar "vi ringer upp dig cirka klockan 14.45 i eftermiddag".

Men det har hänt mej att ingen ringt tillbaka. Eller ringt en hel annan tid. Kan säkert bortförklaras med "använderfel" eller "personlig faktor". Vilket inte betyder att man känner sig mindre maktlös väntande vid luren.

Häromdagen frågade jag växeln varför de kopplat vidare till en annan mottagning vars telefontid gått ut, blev svaret: Vi kan inte hålla reda på hur de ändra  sina tider. Du kan väl säga till dem att meddela  i växeln hur de nya tiderna är".

HA EN TREVLIG DAG!   margareta

Var ju tänkt att den nya tekniken skulle var en tillgång oxå för äldre; Men hur ska jag kunna komma in på toan på pendelstationen, ( eller  åka buss idag här hos oss) om jag inte har en APP
som slår en signal för att t ex slå en drill på Resecentrums toan!  DS

6 kommentarer:

  1. Ja, det har blivit fullkomligt galet! Själv ringde jag till a-kassan och blev inte klok på vilket nummer jag skulle välja. Det stämde inte in någonstans. Så ibland chansar jag så får dom väl koppla vidare. Valet "vänta så koppar vi till telefonist" finns ju knappt längre. Vill man istället maila så får man vänta 3 (!) dagar på svar.
    Tekniken är inte till för att göra det lättillgängligt. Det är till för att färre ska få jobb!

    SvaraRadera
  2. Det är besvärligt, precis som du säger, för äldre och många har inte knapptelefon. Varför kommer inte det försT: ELLER VÄNTA SÅ KOMMER DU TILL VÄXELN. jAG KNAPPAR ALDRIG IN SIFFROR. KdET MED TOALETTEN KÄNNER JAG INTE TILL. gÅR DET INTE ATT HA ETT TIOMYNT LÄNGRE?
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Tekniken är nog bra men ingenting kan ersätta en vänlig röst som svarar i telefon och en riktig människa att prata med. Ibland undrar man om tekniken är till för dom som gör den eller för oss som ska använda den. App har inte jag och inte ens en så ny telefon men å andra sidan har vi inga toaletter heller utan får väl gå ut i skogen om vi behöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser du anita, fördelen med att bo som du är att du fortfarande har kontakt med grannar. Och vill du gå på toa i Bräcke så är det bara att knalla in till kondiset och fråga eller nån affär.

      margareta

      Radera
  4. Fick höra talas om toaletterna på SJ:s stationer när vi satt några damer i bubelpoolen i tisdags, det verkar ju helt galet. Det är väl ungefär samma när man ska åka buss eller tunnelbana, ingen vill ha med kontanter att göra. Däremot har jag inte haft några problem närjag ringt till vårdcentralen, dom ringer upp ungefär vid den tid dom lovat.

    SvaraRadera
  5. De här är ju inget man ska acceptera. T ex genom PRO måste man ju protestera kraftig.
    Nu vet jag att oxå kulturella institutioner har anamd det här.

    vårdcentralen är ok.
    margareta

    SvaraRadera