onsdag 20 februari 2013

MIDDAG TILLSAMMANS

28/10 2007. Hon sitter krumryggad mittemot mej vid matbordet. Den oanvända gaffeln har hon prydligt lagt bredvid tallriken o med reumatiskt krokiga fingar greppar hon skeden. Hon äter under tystnad, fyller skeden till breden med dallrig Pölsa och rejält med rödbetor. När jag retsamt frågar om hon vill ha  potatis låtsas hon inte höra.

Simple kokt potatis har hon inte ätit sedan länge, länge. Har egentligen aldrig gillad potatis men har tuggad och svälja  utan protest. Född 1923, uppväxt på landet, hård kroppsarbete.  Kokt potatis till alla måltider vardag som helg.

Idag äter vi Pölsa, mamma och jag, tillsammans,    utan potatis men med rödbetor.

margareta

8 kommentarer:

  1. Så fint! Pölsa är smask fast jag vill nog ha pären till ;-)
    Väldigt vacker bild! En slitsam tid men jag tror ändå att folk var gladare förr...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pölsa är bra mat då man inte längre har tänderna kvar!

      margareta

      Radera
  2. Som min mamma (frid över hennes minne) Vardagsmaten hos statarna i barndomen var potatis, sillspad och grädde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. för att inte tala om den vita mjölkpiskan och gallra rovor margareta

      Radera
  3. Svar
    1. Den romantiska landsbyggden! Jo jo. Ett hård liv. Krumryggad och utan tänder, alltid ont i kroppen.

      margareta

      Radera
  4. Det var alltid bättre förr... Kanske inte ändå. Men pölsa är gott och nog slinker det med potatis i min portion och massor av rödbetor såa tt man hissnar till vid toabesöket nästa dag. Blödande magsår?!! Nej visst nej, vi åt pöls i går.

    SvaraRadera
  5. ha ha - javisst är det så! men oxå bra om man är tandlös.

    margareta som mossade rödbetorna åt sin mamma

    SvaraRadera