lördag 9 februari 2013

4/2 2001 och tandglugg

Dagar av ältande och vickande av tanden. Nej nej ingen får röra. Ni får bara titta! Så har det låtit ett bra tag nu.
Ibland ringer hon för att tala om att nu vickar den sååå mycket så det blir säkert snart snart.

I strålande solsken på torget, som plötsligt öppade sig rosafärgad mot en skymningsmörk lysande februarihimmel, stodd balongförsäljaren, jag köpte över huvudet på tonårsflickorra, som rotade  bland ringar och pärlor, en ballong, vars like jag aldrig tidigare sett Den var av folie, silver på ena sidan, blå på andra sidan och formad som ett hjärta och den flög!  Bar den till bilen, det ryckte och knyckte i blåsten på bron. Många barn på  min väg där jag gick  fikade lystet efter ballongen som inte liknade någonting annat. En liten svartlockig pojke med den mest bevekande tandglugg var nära att få den  - men jag förhärdade mej och tog hem den till henne - som snart snart skulle få tandglugg.

HON hade låst in sig nästan hela dagen. Ritat ihop en lapp, tejpade den på dörren; EJ STÖRA  KNAKA!

Innan hon öppnade var där ett rassel och prassel av papper och saxar -
och då kändes den där spänningen - överraskningen,  ballongen -

Hon öppnade då så småningom dörren, fick se ballongen, men händerna upptagen av papper tog hon ballongsnöret i munnen, kanske?  mellan tänderna  - oh så fin sa hon -  snubblade i glädjen på språng mot mamma , och "tanden" åkte ut !

De var en fin tandglugg vill jag lova sa mamman!

Måste ta ett foto:     säger  mormor  margaeta

10 kommentarer:

  1. Tandutryckning med hjälp av ballong :) Alldeles nyss kom mitt bonusbarnbarn hit och hon visade mig sin vickiga tand. Du får väl göra som i Bullerbyn, sa jag. Hoppa från bodtaket med ett snöre runt tanden. "Nej, usch" blev svaret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där är känsligt med vickande tänder. Men oj så de kan bli snopet!

      tyckte vi alla margareta

      Radera
  2. Ballong och lös tand. Så roligt. Ibland funderar jag över varför man tappar tänderna så tidigt. Vore det inte mer praktiskt om man fick ha dom första tills i 20-års åldern och fick nya då. Fast kanske ingen ville gå med glugg i den åldern. Ballonger blir man aldrig för gammal för

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig när - och hur det går till - men rätt som det är så händer det!

      margareta som hittade noteringen i en gammal dagbok

      Radera
  3. En rolig tandutryckning poetiskt nedskrivet. Mitt 11-åriga barnbarn fick i veckan tandställning, inte så roligt. Den vackra blomman i headern, i snö, vad heter den.
    Ha en skön vecka. Har inte hunnit blogga i veckan.
    stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade den här noteringen i en gammal dagbok, men där står oxå; tappade mina ena brodd!

      inte kul tyckte margareta

      Radera
  4. Oj, nu tittade jag på bilden igen och "Iris" var det.
    Jag tycker det är knepigt att bevisa att jag inte är en robot. Svårt att se siffror o bokstäver trots glasögon. Jag tror att jag tagit bort den på min blogg, men är inte säker.
    stor kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iris; KatherineHopkin tidigast av alla vårblommor! Tål frost, men vill oxå gärna ha sol på sina isiga blad!

      margareta har henne i sin trädgård på ett mycket soligt ställe!

      Radera
  5. Dessa gluggar! Många har vi bakom sig och en del dråpliga händelser. Flera har vi framför oss genom barnbarnen och det är roligt att se hur stolta dom är när dom visar gluggen.

    Jag håller med kajsastina att ordverifieringen vid kommentarerna är en besvärlig inrättning, ibland får man försöka flera gånger innan man gissat rätt.

    SvaraRadera
  6. mycket onödig är ordverifieringen!

    Mycket kul har vi haft med vickande tänder. Ibland har det gått fort fort.
    Ser oxå i dagboksanteckningen att jag tappade en brodd, vilket betyde att man aldrig kan köpa 1. brodd utan måste köpa 2, där ville jag spara köpet, men av skadan blir man vis!? jag halkade några dagar senare och slog mej ordentligt, dock ej någe brutet. Så då var det bara att gå till skomakaren och köpa en ny förpackning!

    Där skulle jag ju oxå ha kunna skrivit en liten snutt; men tandgluggen var roligare. tyckte jag margareta

    SvaraRadera