torsdag 31 januari 2013

GÖRA BOLSTER AV JOLSTER


VET någon vad JOLSTER är? Nej, numera tror jag knappst någon vet eller är intresserad. Men det är en spretig buske som särskilt den mörka årstiden, i motsol lyser upp sankmarken med sina vita ulltottar.

(November och december månader som man måste bemöda sig  för att kunna älska. Färgerna i landskapet är sparsam, man ska ge sig tid att studera den en smula., men raffinerad. Sepia, ockra, umbra, engelsk rött,  och andra mättade kulörer med doft av jord och must.)

Och så dessa disiga förtoningar av silver och blått mot oändligheten. Och till detta tystnaden, stillheten vissa dagar då sjön ligger blank och så diset. Varje vasstrå tycks tecknad av någon kinesisk mästare.

Dagligen passera jag sandmarken ibland t o m många gånger. Först nu på senare tid har  jag lagt märke till jolstret som växer vid sandmarken här i området. Trodde länge att det var sälg så okunnig som jag var. Men så satt jag och läste tidningen Hemslöjden på biblioteket och då fick jag veta en hel del om Jolstren.

Jolstren blommar sent på hösten och frukställningarna stannar kvar hela vintern.

Blommorna älskas av honungsbien.

Tar man en kvist med fröställningar in i rumsvärmen så dröjer det inte länge förrän ullen formligen pöser ut och virvlar omkring vid minsta luftdrag.

Göra bolster av jolster, sa man för länge sedan och använde oxå bomullen till bolsterfyllning.

FÖRR :  användes barken som är rödfärgad att färga tyger med.


Kreaturen gillar bladen mycket då de är välsmakande.







5 kommentarer:

  1. Jag blev tvungen att googla på jolster för det har jag aldrig hört talas om förut. Sälg var ju inte så fel för Salix heter dom båda på latin.
    Jag har något sälgliknande på baksidan av huset också som inte är vide, men heller inte jolster för det sitter inget kvar på grenarna på vintern.
    Fint beskrivet om november/december i dis!

    SvaraRadera
  2. Jag har dom på vägen till gamla ladugården och har hört av farmor att man fyllde kuddar med dom. Däremot har jag aldrig hört att man kan färga med barken. Eftersom jag färgar garn med växter blev jag nu väldigt sugen på att försöka med det bara det blir vår.

    SvaraRadera
  3. De där var ju kul, Farmor som hann med att berätta. Jättevärdefullt att få veta.

    Du kan väl prova att färga till våren!Tyg eller garn vilket som

    margareta

    SvaraRadera
  4. Vad intressant! Jag har aldrig hört talas om den busken, ej heller sett någon.
    Det är härligt att läsa din åpositiva syn på den grå vintern. Visst finns det en tjusning, men jag föredrar sol! Då får allting plötsligt liv :)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  5. Vad gjorde man innan google fanns? Uppslagsböcker förstås men dom är ändå mer begränsade och fort inaktuella. Liksom många andra harjag aldrig hört talas om jolster men enligt artikeln jag läste i google ska den växa i hela Norden och salix trivs ju bra här uppe hos oss, rent allmänt. Om jag kommer ihåg det ska jag höra mig för på onsdag när vi har studiecirkeln.

    Ängsull är en annan växt, dock inte en Salix, som användes till kuddfyllningar och jag sitter här och grubblar över vad den växten heter som växer vid våra myrar och diken som också får bomullsliknande fröställningar men kommer inte på det just nu.

    SvaraRadera