söndag 13 januari 2013

hugga ved

Jag vill skriva lite om hur man hugger ved, hur man ställer den på huggkubben, stolpen, gärna ek. Stolparna för hästhagen.!

Mer eller mindre omedvetet notera man hur kvistarna sitter,  hur stolpen är vriden.

Är det kallt är det lättare. Har man vanan och blicken går det undan.

Har du tänkt på hur långt ljudet av yxhugg hörs en stilla vinterdag? Klangen av stålet mot den frusna stolpen. Det nästan gnällande ljudet  då man tar isär en vresig stolpe med händerna.

I bakgrunden hörs skatornas vingfladder. Annars är det tyst. Kan hända man hör nån bil borta vid vägen.

Så staplar man stolparna på vänstra armen och så går man in rätt förnöjd. Viktigt är att ha ett förråd med stolpar!

4 kommentarer:

  1. Oj, nu kom jag tillbaks till min barndom. Jag kan höra både ljudet av yxan och skatorna.Sen hur det luktar i hela byn då alla eldar då det är såååå kallt som idag. Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huggkubbe och yxa blir aldrig omodernt i våra bredgrader. Vill påstå att yxan och kubben har kommit tillbaka på bred front, då numera många hästägare flyttat ut till landet.

      mw

      Radera
  2. Underbart inlägg! Jag gillar ju att hugga ved som bekant och visst är det en konst. Man måste verkligen titta på varje klabb för att se hur den ser ut. Att hamna i en kvist är inte kul!
    Sitter fö just nu vid kakelugnen och myser i värmen. Alltid lika kul att elda egen ved :)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lycka att ha egen uppvärmning! Huggkubben och yxa har kommit tillbaka till de ungdomar som bosatt sig på landet. Blir aldrig omodernt.

      mw

      Radera