onsdag 30 januari 2013

Köregler vid korvkiosken...



Stor stark strax före 07.00 på morgonen för ett gäng glada herrar, obligatorisk säkerhetsgenomgång och sporadiska applåder efter landningen.

Har varit på 3-dagars weekendsemester. All inclusive för att vara exakt.

På hotellets restaurang, med fiskspecialite för veckan,  domineras av svenskar och norrmän, hörs lågmälda schmeckt gut och wunderbar mellan tuggorna. Gratis är gott,  och humöret i topp.

Senare på kvällen intas baren (då benen kändes som telefonstolpar efter dagens spring) och hittar en bred glugg på vänster sida. - Tänker -  här får gubbs sitta då han dycker upp -!  Jag får snart servitörens uppmärksamhet men precis vid beställningen avbryts jag av en äldre norsk man med ballongmage, som står bredvid mig.

Han påminner inte så lite om den pengasmugglande karaktären Gösta i Sällskapsresan och han klargör att det är kö som gäller i baren och han står först i den.

Jag blir ju osäker på om han skämtar , och säger någe i stil med att det inte är en korvkiosk vi beställer i.

Men han skämtade inte;  "du  kan bland annat som ensam kvinna, ha turen att jag bjuder"!!!!!!!!! 

DEN HÄR KVINNAN  bjuder jag; säger gubbs som kom från ingenstans.

Ja, vad ska man säga. Att resa är ett bra sätt att lära och vi hade ju i alla fall tur med vädret.


7 kommentarer:

  1. "Kö i baren" jag har väl aldrig hört nåt så dumt. Bra kommentar från dig :D Tur att din "gubbs" kom annars kanske du fått norrmannen på halsen.
    Vart åkte ni? Någonstans i tyskland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som gör en resa har någe att berätta, stämmer så bra. Vi flög ner till Moseldalen. Massor med svenskar "på cyckelsemester" där fanns känslan av våren!
      margareta

      Radera
  2. Kul att Du fann dig och att din egen "gubbs" kom. Man träffar alltid på konstiga människor vid resor.
    Här är lugnt idag: noll tandvärk och noll ryggvärk. Har fått en ny medicin och jag har varit smärtfri i knappt tre dagar. Min så kallade "smärtläkare" ringde nyss och hon vågade vara mer positiv än jag. Nu blir det litet lätt styrketräning på fredag. Vid Canastan igår vann mitt lilla lag! Trevlig helg! I morgon är det ju fredag!
    stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att allt rullar på åt rätt håll hos dej. Blev ju bra med canasta

      margareta

      Radera
  3. Hi hihi! Vilken surgubbe! Att köa i baren innebär alltid att det blir fel juh. Kvinnor har oftast företräde, lite automatiskt sådär. Inte helt fel att bli uppraggad förvisso, men tur din gubbs kom och vilken skön kommentar han hade!

    Kramen!

    SvaraRadera
  4. Senare visade det sig att han var en trevlig prick!

    margareta

    SvaraRadera
  5. Kung i baren har man ju hört talas om, men ibland kan det vara svårt att avgöra om någon skämtar eller är allvarlig. Ser på ditt kommentarssvar att norrbaggen ändå visade sig vara en trevlig prick så jag antar att kvällen slutade i bra stämning.

    Det låter trevligt med en kortsemester så där, något som är i det närmaste omöjligt att genomföra med mitt utgångsläge. Visserligen vet jag att det finns helgresor med direktflyg från Skellefteå vissa tider på året, men när man (jag) med en dåres envishet vägrar att flyga så kommer man inte så långt över en helg.

    SvaraRadera