fredag 4 januari 2013

Orion



Efter dagar av mörker så äntligen visar stjärnhimlen sitt finaste skådespel. Det blir självklart en kvällspromenad utmed lilla stigen.  Den här kvällen vi bara måste ta promenaden. Stigen  ligger där tigande i mörker.  Promenaden ska helst göras innan 22.00-programmet på Tv, Världens Historia!
Lågmält utbyter vi  tanker om stjärnbilderna.


Vintergatans bro är spänd från horizont till horisont, mjölkvit mot det sammetssvarta djupet.

Rakt i söder, stående med fötterna på isen , grenslande den månen,  reser sig Orion hög och mäktig. I sitt bälte bär han de tre diamanterna Alnitak, Alnilam och Mintaka.  På östra axeln Betelgeuse och på sitt västra knä den vitglödande Rigel.

Våra blickar söker sig allt högre mot himlakupans navel, Polstjärnan, kring vilken de alla kretsar: Oxen med sina långa horn och med Aldebaran gnistrande i pannan, så Kusken och väster därom  Plejadernas glimmande skara.  Där, Cassiopeia och Andromeda.

Moln döljer Pegasus, Lilla Björnen, Draken, Svanen och många andra som vi vet finns där.

Mot nordost klättrar Stora Björnen upp mot Zenit, och i en öppning i granarnas palissad, rak i norr lyser Vega med fast sken.

Vi vänder hemåt -  en sådan  stjärnklar kväll!





4 kommentarer:

  1. Det var fantastiskt vilja stjärnegenskaper ni har! Varje gång jag tänkt mig kolla upp stjärnorna så har det blivit mulet ;)
    Jag kanske får gå i lära hos er? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallo där, det räker med att du går till biblis och ber om böker om stjärnhimlen! jättespännande!

      mw

      Radera
  2. Oj nu blev jag riktigt imponerad. Jag som har så mörkt kan se stjärnorna klart men känner knappt igen mer än polstjärnan och karlavagnen. Inte bryr jag mig mycket om stjärnorna heller. Det är väl så när man bor så här och ser stjärnorna klart alltid. Hemmablind heter det väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men viss är du hemmablind! Gå till biblis och läs om böcker om Stjärnhimmlen.
      Läs om Tycho Brahe Oranienborg på ön Ven jättespännande.

      margareta

      Radera