söndag 22 februari 2015

OM VARJE MORGONSTUND HAR GULD I MUND, ELLER?

JA, INTE VET JAG.....


om varje morgonstund har guld i mund. Viktigare är smaken av  kaffe.  Därför uppstår en mild panik den morgonen när kaffet är slut! Affären ännu ej öppnat och inte heller nån gammal burk Nescafe från någonstans , gömd bakom socker/mjölpåsarna.

Visst kan man starta dagen med Te, för många är det de enda tänkbara alternativet. Men om man nu tillhör morgonkaffe-drickarna - ååå -, då  blir det problem.

Att detta oxå. detta, är ett ålderstecken inser jag  efter att ha läst förra årets Fikarapport. Här redovisas att Finland är världens  mest kaffepimplande nation. Sverige är tvåa.Här redovisas oxå att de flesta personer 56+ som uppger att morgonkaffet är dagens viktigaste "fikastund"

Alla kaffemostrar  - kanske oxå kaffefarbröder - bär väl med sig minnet från livets mest oförglömliga koppar.  Som den från BB när en förlossning är över och man med darrande hand lyfter sin första kopp efter att ha blivit mamma till den lilla människan som ligger bredvid  en.

Morgonstund har guld i mun   är     -   En kopp hett stark i min blåa älsklingskopp!



2 kommentarer:

  1. Där är vi precis lika du och jag. Vad vore det om man inte fick sitt morgonkaffe. För mig är det klart den bästa på hela dagen. Nu när vädret är fint och man kan dra iväg ut på sjön och sitta i sjökanten och koka sitt kaffe i en gammal plåthink det är också en av vårens skönaste koppar kaffe.

    SvaraRadera
  2. Ett sånt misstag gör man bara EN gång. nu är allt som en vanlig dag igen,. t o m allmogeblå himmel

    SvaraRadera