torsdag 12 februari 2015

LUSGÄDDA

ETT NÄSTAN NYTT LJUD  ..........


Dropp på rutor och trappan.

Nere vid båtbryggan är sjön inte längre ett vitt oskrivet blad, där det var speglingar av moln och ett nybonad skidgolv. Ett golv är det, ett blött golv som till och med krusas av vinden där vattnet står riktligt. Man kan åka skridsko på det , om man är djärv.

Totte vidjar nätet. Det är en lina matad under isen  med en trästång från hål till hål som han kan dra ut nätet  med.  Det är gädda som är fångsten. Från en gädda som dött i nätet ramlar mängder av små kryp på isen . Det är grundskorv säger Totte. De är 2-5 cm kräftdjur som är mycket glupsk på döda fiskar.  Men med en färsk gädda på isen är Totte nöjd.  Se nu till att att levern är vitt,   säger Hasse.

Annars är det en lusgädda som du ska slänga. /

5 kommentarer:

  1. Oj vinternät. Det var det länge sedan vi fiskade med här. Tittade egentligen in för att skicka dig en kram på Alla Hjärtans Dag och tacka för att jag får följa dina dagar och dina ritter på järnhästen

    SvaraRadera
  2. Järnbrunte mår alldeles förträfflig häromdagen fick han service av oljekannan då det annaars är risk för att han rostar!

    SvaraRadera
  3. I dag är jag här för att läsa runt lite, och första anhalten blev detta "fiskereportage" ... nytt för mig så det satt bra!

    SvaraRadera
  4. så roligt att du uppskattade mitt inlägg - tack Tove

    SvaraRadera
  5. så roligt att du uppskattade mitt inlägg - tack Tove

    SvaraRadera