lördag 1 november 2014

och åter ull


Tänk att ett enda djur kan ge så mycket! Ett varmt och vackert pälsskinn, ull till garn, kött till finsmakare, mjölk till exklusiva ostar - och på köpet en rejäl insats i miljövården med slyfria marker som bonus. Fastän fåret är ett av våra äldsta och mångsidigaste husdjur har vi svårt att ta vara på allt vi skulle kunna få ut av det.
Skinnen t ex. För färgningen är betalningen dåligt, frakterna dyra och de berederier som kan ta hand om skinn - är få.

Skinn är ett fantastisk spännande material. Varje skinn är unik, varje skinn ska passa för sitt ändamål så måste varje skinn skäras till och syss efter sina speciella förutsättningar. skinn från magen som kan töja sig på bredden är tunnare och faller lättare i veck, som t ex ett skört. Medans nacken och baken ger ett kraftigare skinn som kan ge stöd åt mjukare detaljer.

Har  sytt  för hand  min egen fårskinnsmössa av skinn från magen som ju är tunnare och töjbar  med tvinnad och vaxad lintråd med fällsömn, stråksöm, bältsöm,  eller just den söm som är den rätta till varje särskild detalj.  Jag är överlyckligt över min egen-sydda fårmössa  och väntar nu på nästa paket med päls så jag kan ta uti med får-vantar.




    

4 kommentarer:

  1. Har ett fårskinn vi tänkte att Hjo-Hjo skulle ha i hundburen i bilen, så han ligger varmt och gott. Men han tycker bättre om att bita sönder det. Så nu blir det inget fårskinn till honom.

    SvaraRadera
  2. Han Hjo-Hjo , han är lekfull han. Fortfarande unghund såklart.

    margareta

    SvaraRadera
  3. Får i kål, en god maträtt under min uppväxt i Norge, njuter lamköttet också. Jag och mitt åldsta barnbarn äter höstmiddag; lamkotlett med brysselkål, det har vi gjort sedan hon var liten.

    SvaraRadera

  4. Och alltid rökt fårfiol till julbord! margareta

    SvaraRadera