tisdag 4 november 2014

och ännu mera ull


Ullen har ju successivt försvunnit både i mitt och andras liv. Bomull, konstfiber, inte minst värmande alternativ som velour, teddy och fleece används numera.

Med förvåning upptäcker jag att det är supermännen, hjälterna som använder ull. Brandmännen har numera en ylleoverall närmast kroppen , likaså rallyförare. Ullen är ett av de brandsäkraste materialen. Den är inte eldfängd i sig själv, och om den ändå brinner bildar den en skorpa  som i sig utgör ett skydd mot eld. Något att tänka på föräldrar till grillande barn.

Nästa grupp av ullanvändande supermän är jägare, fjällräddare. Fjälljägarna i Kiruna förfrös händer och fötter  när de gick över till fiberpäls i syntet. Nu leaser de Lovikavantar, som lämnas in på sommararna för stoppning och ruggning.

Ullen har en unik egenskap, som är viktigt vid användning utomhus. Den värmer även när den är våt.

En intressant trend som uppstått är friskolorna som satsar på utomhuspedagogik, där man rekommendera föräldrar till barnen att utrusta barnen med ulloveraller  som underkläder.

Och alla vi som har rest till varmare länder hur glada har inte vi varit över den  tunna ylleponcho  inför kyliga kvällar.

Ull sticks! Stickigt och svårt att sköta?  Oj, då har viktigt kunskap gått förlorad.  men det visste de isländska kvinnorna som nappade täckhåren ur bottenullen . Bottenullen blir till underkläder. Numera har vi i Sverige avlad fram finullsfår.

Viktig kunskap har gått förlorad.  Ont om tid.  Mycket av vår tid går åt till tvättning och strykning.  Idag tvättar vi minst 3 gånger så mycket jämfört  med  på 30-talet. Många tror att ullplagg skall tvättas lika mycket som plagg av bomull och konstfiber.  Många höjer på ögonbrynen då man påstår att ullen är den mest tidsbesparande och lättsköta materialet. Men sanningen är att ullplagg hänger man bara ut för vädring gärna i fuktig luft. Bara någon gång under året behöver plagget  tvättas.

Eftersom  vi har övergått till konstfiber kräver  vi oxå högre inomhustemperatur, vilket är negativ för vår egen hälsa  och vår och  landets ekonomi.

Hur klara man en lägre inomhustemperatur? Ylletröja, ylle-/tovade sockor,  pläder av ull, de nu så populära fårpälsar i soffan  eller som sittunderlag. Mysigt!

Ruttnande ullhögar ute i naturen är ingen tillfällighet. Fårbonden är tvungen att dumpa sin ull ute i hagen eftersom ingen vill ha den.

Utbildning och information är viktigast av allt om denna unika inhemska fiber


.

8 kommentarer:

  1. Jag tycker väldigt mycket om ull och min hemvävda växtfärgade yllefilt är det skönaste och varmaste som finns även om den är tull. Jag har tovat sittdynor och dom är så sköna att sitta på. Mina yllesockar som jag alltid har på fötterna på mina kalla golv värmer så gott. Ull är så härligt att hålla på med och jag älskar att tova av den. både lukten och känslan och som det blir efteråt.

    SvaraRadera
  2. Grattis till dig Anita som har förstått värdet av ull. Kan tänkas att man måste bo på landet, eller eget torp för att förstå ullens värde. läste nyligen att man på åldersdomhemmet i någon kommun använder sig av tovade sockor till patienter som har problem med kalla fötter./margareta

    SvaraRadera
  3. En bra lektion om ull. Synd om fårbonden måste kast ett sådant utmärkt material.

    SvaraRadera
  4. En intresant och lärorik läsning om ull!
    För något år sdean sålde ett företag ullsångkläder. Ull värmer och svalkar sas det!

    SvaraRadera
  5. endast i skottland har jag kommit i kontakt med bäddmadras av ull, men de har ju helt andra bostäder än vi , vi med våra el-element.
    Ull i sängen för dun. Ullen andas och släpper sin fuktighet bättre än dun. En ullsäng är heller aldrig kall. Ullsängkläder har ju hittintills importeras från utlandet och marknadsförts direkt till kunden. Undra om Almedals har bäddutrustning i ull? .
    Roligt är, häromdagen var Nordpolåkaren Ola Skinnemo i Tv och han rekommenderade ull som vinterkläder vilket var oslagbar margareta

    SvaraRadera
  6. Här har du en riktig ullfantast! Jag älskar mina ylleplagg och jag saknar min gosiga fårflock, som jag hade under många år. Nu påminner några skinnfällar om den tiden. Ull är en fantastisk produkt. Häromdagen stannade jag och kelade lite med fåren som går lösa på landborgen och resten av dagen njöt jag av den härliga ulldoften på mina händer.
    Trevlig helg! /Kerstin

    SvaraRadera
  7. Men kerstin, då har du glömt den goda maten! /margareta

    SvaraRadera