onsdag 24 juli 2013

STJÄRNMEJSEL

Den lilla gröna lampan har slocknat. Den som markerar att skivspelaren(min gamla  älskade) är på. Kan jag? Nej!

Jag väntar på den unga skönhåriga, van vid alla ljudboxar.

Du Maja, kan man byta ut den här lampan själv?

Hon kollar dubbelvikt. Fråga efter stjärnmejseln, som jag hämtar. Hon skruvar och vänder på förstärkaren lätt som en plätt.

-  De kan var en diod, säger hon (17år)
-  En vaddå? viskar jag

jå , i en enkel diod i halvvågslikriktarkoppling utnyttjar man dom positiva halvperioderna. Får pulserade likström.

Jaha du, säger jag matt och vördnadsfullt. Tänker på min fysikmagister.  Han som förklarade volt och watt. (Men hos mej ramlade den timmen tydligen mellan två stolar)

Diod, låter som en grekisk halvgud, tänker jag ,tänker på mina gamla löjliga kunskaper i mytologi.

- Jag ska greja dioden åt dej mormor, säger den skönhåriga, om du nu skjutsar mej till EL-Giganten så fixar jag det.




-




4 kommentarer:

  1. Dein Header ist super. Den anderen Post verstehe ich leider nicht, weil die Übersetzung zu schlecht ist. Schade,aber Schwedisch in Deutsch wird wohl nicht so oft nachgefragt. Ist jedenfall schwierig, dann die posts zu verstehen. Trotzdem

    liebe Grüße
    Brigitte die Weserkrabbe

    SvaraRadera
  2. Visst är det väl tur att vi har dom unga att ta till och visst blir man imponerad av deras kunskaper om de mest underliga saker.

    SvaraRadera
  3. OCH att hon är tjej och 17år!

    mw

    SvaraRadera
  4. De är duktiga idag tonåringarna på teknik!
    Min 12-åring slår mig med hästlängder i mobil-iphone branchen.
    Kram Karin

    SvaraRadera