lördag 4 juli 2015

Växthuset lördagen den 4/7

Hej, raraste Signe

Nu sitter jag här igen, du vet, har skrivit om det tidigare i mina brev till dig, i växthuset  05.00 Det är strängt taget det trevligaste jag kan ta för mig när alla andra sover.

Du skulle se hur här i trädgården ser ut, som en djungel .Här har nu äntligen blivit den drömsommaren man aldrig trodde att man skulle få uppleva. Allting har växt till sig stort och blommande . Äntligen har den 8års gamla New Dawn förstått att det är en klätterros och inte en svagväxande buske

 Kommer du ihåg Signe var ni fick den eygiptiska piplöken från?  där vid södra långsidan av bagarstugan fanns ju en köksträdgård, där din mamma oxå sådde rädisor av den långa sorten, som vi kallade "istapp" där fanns oxå sallad som blev bra om den inte gick i stock de somrar då vi klagade över för mycket regn. Bäst lyckades ni med potatisen, päre, som ni sa.

Nere vid bagarstugan pryde en hel rugge besksöta, solanum dulcamara, norrväggen med sin blomning två meter med små violetta blomster. Besksötan är ju vår i norden enda lian. Möjligen finns det någon kryddväxt kvar som t ex oregano, gräslök, dragon eller pepparoten. Kämpahög pepparrot och apotekarerosen tävlade om kökslandet. Och kökslandet förstördes, vid en surströmingsskiva,  det året vi försökte att plantera  päronträd Greve Moltke.

Din allra äldsta vän sedan Marabou-tiden   /Margareta





1 kommentar:

  1. Nog kan det vara skönt att sitta i växthuset en sådan här dag då det regnar och blåser. Sitta och titta ut på en djungel av blommor. Så är det inte hos mig men utsikten över sjön är fin och chilin har fått fina frukter som jag torkar ovanför spisen

    SvaraRadera