lördag 11 juli 2015

krolliljan


Den står vid gränsen till gärdesgården . Den är en  halvmeter hög och lutar sig ut så pass mycket att den har de flesta blomturbanerna i brösthöjd, precis i den höjd där jag har den puderrosa tröjan  Ofta får tröjan en vacker men oönskad pudring av orange ståndarmjöl. Jag försöker binda liljan intill ett stöd men de förtar något av spänsten i den markanta övergången mellan ständslets nedre del där bladkranserna sitter, och den övre delen av med de ollonformade knopparna som öppnar sig som turbaner.



Det är inte den enda Krolliljan som gör som den vill . Ett par har installerat sig mitt i trappan  ner mot  den förvuxna skogen.  Kan tänkas det någon gång har funnit ett torp i närheten.

Sådana kulturväxter som man ofta finner i förvildade i parkerna vid gamla herressäten:  Fingerborgsblommor, luktvioler, judaspenningar, aklejor - och krolliljor. Ska inte glömma förgätmigej.  Många av sådana blommor finns i min trädgård.

De flesta av dessa förvildningar är tvååringar. Bladrosetten nere vid marken det första året och stängel med blommor andra året.  Har upptäckt att luktviolen förutom att sprida sig vilt oxå är mycket lyning. Ena året bildar den mattor och kanske andra året oxå,  och sedan är den försvunnen  eller bara blad.  Har myrorna något med den ryckiga rytmen att göra?

  
    

  
 

1 kommentar:

  1. I det här klimatet är det mest lupiner som sprider sig i trädgården och så krolliljan. Jag har en rosa och en vit och dom sticker upp sina fina skallar lite överallt och det har jag inget emot. En blomma ska växa där den trivs precis som vi människor. Att hålla en perfekt ordning i min trädgård är inte min stil alls.

    SvaraRadera