måndag 18 januari 2016

....och den var repad!

Äntligen,
loppisfynd
vi går mot ljusare tider.

Då oxå med start för loppis-säsongen.

Konsten att göra en bra loppisaffär lär man sig av många misstag.  Reglarna är enkla: Visa inte intresse för någonting.

   Ge skambud.
  Pruta alltid

En gång prutade  jag till mig en  IKEA -kasse packad med riktig härliga bomullslakan, några med underbara virkade spetsar, hemkommen visade det sig att lakanen var stark nerslitna i mitten.  Vad skulle jag nu med dem till, förutom att jag sprättade bort de fina virkade spetsarna. så satt jag några vindstilla sköna eftermiddagar under rönnen och klippte mattrasor som senare lämnades till ett loppis.

En annnan gång bjöd jag skambud på 5 böcker av olika Nobelpristagare. 30kr. . Mitt bud var 10kr. Motbudet var 20kr.  Så höll det på. Jag vek inte en tumme. Men fick dem för 5kr.

I begynnelsen var jag ju ovan. Det var ju ett eldprov  för att se hur mycket man vågad. Som den gången  då jag fastnade vid  en LP-låda och såg bl a Lasse Löndahl LP (kvinnornas man). Glömde  förstås att pruta. Glömde oxå att "kolla upp" om det var rätt låt i fodralet.   Hemkommen 2 timmar senare upptäckte jag att det var Alice Babs med "vad tar ni för valpen där i fönstret". Och den var repad.   Men, om det gjorde något i sammanhanget.

Pratade över köksbordet  med gubbs om konsumentköprätt. Glöm, sa han. Glöm!

Vid nästa loppisgång var det jag som med "VALPEN" under armen stegade fram och .............
men säljaren tog en tugga av sin kanelbulle och en klunk rykande gott kaffe och ryckte bara på axeln, sa: såld är såld!




1 kommentar:

  1. Jag har en plan och det är att äntligen få till min loppis och jag är så angelägen att få göra av med grejorna bara för att få bort dom så folk får dom hur billigt som helst om dom bara försöker pruta. Jag är en skitdålig affärsman

    SvaraRadera