fredag 16 oktober 2015

runt husknuten

Gissa vad det allra första var jag  planterade i vår trädgård :

- kan det varit en märklig barrväxt,   gissar kanske någon?
- någon spännande perenn??
- ett exotiskt träd???

Nä, inget dera!

Det allra första jag  petade ner i den egna myllan var ett torvblock.

Huh, vaddå, gräva ner torvblock, undra ni??

Men, det är inget vanligt torvblock utan en  postorder inköpt jordklump, späckad med svampmycel.  närmare bestämt mycel till skogens drottning - det vill säga den mest majestetiska av alla våra svenska matsvampar. (Karl Johan får faktiskt ursäkta)   Under några år så såldes det i början av 2000-talet sådana block från svampforsknings Funginova.

Eftersom jag nu har talat om  att svampen kom före både buskar och blommor på min prioriteringslista, förstår ni säkert mitt intresse för svampplockning.

Efter några snabba rekogniseringsturer bland  mina sörmländska svampplatser måste jag ju erkänna en viss oro att det finns många fler som har samma intresse som mig.

Och Stolt Fjällskivling då?   hur gick det?    Jodå, i 3år kunde jag skörda  en handfull fjällskivlingar runt husknuten, det är ungefär så länge ett block ger skörd.   Första året fick jag nästan tårar i ögonen av lycka när svampen döck upp.  En sån sentimal reaktion inför Stolt Fjällskivling har bedövats kraftigt under åren , då  jag  upptäckt att hagar och skogsbackar i just denna del av Sörmland  ofta ståtar med tröttsamt många Stolt fjällskivling som kan plockas direkt från bilen.






  








-

5 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig smakat den svampen men visst finns dom här också även om jag inte plockat den. Karl johan har jag däremot i gräsmattan och har plockat varje år om inte sniglarna har hunnit före mig

    SvaraRadera
  2. Några sådana ser jag sällan här. I år har det inte varit mycket med svamp för min del. Var ute häromdagen för att leta trattkantareller, men tji fick jag. Förra året plockade vi kassvis på samma ställe.

    SvaraRadera
  3. du har väl torkade kvar - Vänta bara nästa år så blir det massor igen -

    SvaraRadera
  4. du har väl torkade kvar - Vänta bara nästa år så blir det massor igen -

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera