lördag 2 maj 2015

Hjärtansfröjd eller Bisuga

Jag ser gärna 1:a maj student-sångarnas konsert i Tv.

Vintern ra..... och hjärtansfröjd , Till skogs en liten fågelflög, och Kom ljuva krusmynta kom hjärtans fröjd.

Hjärtansfröjd (Melissa officinalis) kan oxå användqas som krydda och heter då Citronmeliss eller Bisuga.  Fick jag välja det vackraste ordet i svenska språket skulle det var hjärtansfröjd. (Det fulaste jag vet är vinterkräksjuka).

Bisuga är inte lika vackert som Hjärtansfröjd.

Ja, och där sitter jag framför Tv:n med tårade ögon inför de smäktande tonerna av Lundasångarna.

1 -  Hjärtansfröjd är oxå en medicinalväxt -  stärkande för hjärtat

2 - Krusmynta är ju ett av Pippi Långstrumps många namn.





4 kommentarer:

  1. Citronmeliss har jag i mitt kryddland men att det var den som var "hjärtans fröjd hade jag ingen aning om. Tänk vad man kan lära sig av att läsa bloggar

    SvaraRadera
  2. Hjärtans fröjd - så vackert, tack för den upplysningen ....

    SvaraRadera
  3. Någonstans har jag läst att de uppräknade örterna skulle vara ett hemligt recept på fosterfördrivningsmedel. Också ett sätt att sprida kunskap precis som de gamla skillingtrycken var den tidens löpsedlar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  4. våga inte tänka på ALLT man gjorde förr för att bli av med fostret!

    SvaraRadera