onsdag 21 augusti 2013

ROSAKANTAT MORGONBLÅ

Vakande först!
Sedan,  tyst som en indianspejare på med morgonrocken, smyger jag försiktigt ut på trappan. 

Sådär ja, nu är jag ute i det  rosakantat  morgonblå,  på den nyklippta gräsmattan och i trädgårdens fuktighet.  Ertappar mej själv med att smygga som då jag var litet barn. Händerna i fickan styr jag mot hallonsnåret som finns vid skogsbrynet längst bort i trädgården.
Varje steg är lust!

För varje år blir hallonsnåren tätare. Bladen har den där mattgröna, mörkgröna färgen.

Där solen faller som regn genom bladverket, lyser något rubin- och granatrött som sammet. Nej, än är det inte försent för de sista resterna av hallon. 

En hallonsorbet som ska intas samma kväll,en iskall lenhet, fylld med någonting rubinröd friskt.  Jag har plockat sommaren!


margareta

 

3 kommentarer:

  1. Hallon är mina favoritbär och iår har vi ju varit välsignade med massor av hallon och att gå och stoppa i munnen när man går förbi. Det är sommar som du säger

    SvaraRadera
  2. Lustfylld njutning i sensommaren. Ljuvliga augusti!, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. och ännu en fin dag den dag som idag är. Klarblå himmel.
    margareta

    SvaraRadera