söndag 21 februari 2016

djublå färg


MARILYN
CECIL
Vi hade inte setts på hela vinter och nu var det dags för en festlig middag tillsammans.

Väl inne hos handlaren  och grönsaksdisken blev valet av potatis helt plötsligt svårt.

Den är djup mörkblå, liknar nog mera rödbeta än potatis i färgen.  Intrycket förvirrar,  smaklökarnas förväntan blir osäker, men sinnerna skärps.

Jag blundar, ju doften! Jo den doftar väl potatis? eller kanske lite........

Vid nästa låda något med annan färg. Jag jämnför  mörkblå med något mindre blå, doften är inte jättestor men där finns en skillnad. Lite nötig i doften.

Bestämmer mig för den mörkblå!

Jag vill bjuda på en sensorisk?  upplevelse till middagen.
Lägg till bildtext

3 kommentarer:

  1. Blå kongo har jag ätit men minns inte smaken. Men färgerna lurar sinnet. Fel färg på morötter blir galet i munnen.

    SvaraRadera
  2. Nya potaissorter har kommit. Själv har jag provat Double fun, som behåller sin blåa färg vid kokning stekning, RATTE DÄREMOT GILLAR JAG den kan med fördel råstekas blir skön smörig.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera