måndag 11 september 2017

Allting har ett pris - oxå ett genuint intresse

De senaste åren har jag utvecklat ett, vad ska visäga , brinnande intresse för växter. Det är idag på den nivån att jag hör mig själv fråga mina plantor: "hur är det mig dig idag då lilla vän" ? Mornarna går jag runt ,gärna med en ryckande  kaffekopp ochi morgonrock. Plocka lite här och nyper lite där  torra blad, vissna blommor, DUSCHAR MED EN BLOMSPRUT.  Allt för att rå om mina älsklingar. Tänk, jag mår så bra av att börja dagen med lite blomprat.
Men som alltid när det gäller genuina i tressen är det inte bara härligt.  BESVIKELSER. Och så kostar det oxå en hel del. Inte alltid i pengar, för mitt blomintresse får kosta.  Utan det handlar om besvikelser.
Det började med att jag hittade TRIPS!  på flera av växterna inomhus.
Du som vet vad TRIPS är förstår paniken . För dig som inte vet kan jag tala om att det är djävulens påfund. Millimeter små djur som kryper runt på undersidan  av bladen och suger växtförmågan ur växterna. Är det dessutom amerikanska trips så är de riktigt svåra att bli av med. De kom till Sverige på 80-talet ochståremot de flesta av bekämpningsmedlen somfinns idag.
Googlade fram all information jag kunde hitta om helveteskryp och det såginte ljus ut.
     De flesta råder en att slänga ut drabbade plantor för att rädda resten. Men resten bestod vid tillfället av pelargoner,  t ex rosenpelargon, mårbacka,  och den som är 10-år, och en med olika färger på bladen 5år , nej,det kunde jag inte! Bestämde mig för att starta krig mot tripsen., i ettförsök att rädda mina växter. Med såpvattnet i ensprayflaska, bekämpningspinnar, x antal duschar gick jag till angreppmot tripsen.
Jag inser ju någonstans att mittintrese har blivit så brinnande att det är nästan osunt. MEN JAG KÄNNER OXÅ ATT DET INTE ÄR SÅ  MYCKET ATT GÖRA ÅT.
Det är som det mesta här i livet. De fina stunderna överväger de tuffa.  Tiden jag lägger på att ta hand om mina växter och min odling känns värd när jag till slut kan plocka in den finaste  salladen från utelådan.
Stolt kan jag tala om , jag vann kampen mot tripsen. !    
    

3 kommentarer:

  1. Pelargoner brukar klara det mesta så fortsätt du. Jag har råkat få ullöss en gång och dom är värre. Det slutade med att jag fick slänga alla blommor jag hade utom min 40-åriga boganvilla och farmors pelargoner för dom tål allt. Lycka till

    SvaraRadera
  2. Jag har också stort intresse för mina växter, men har sluppit TRIPS, men nu vet jag vad det är.Kul att ta hand om inneväxterna också, Mina balkongblommor sjunger på sista versen. Jag har ledigt från Pontus också i morgon,annars pratar jag ju med honom. Ska gå på "mjukgympa" i morgon vid 11-tiden. Mitt fina blomsterbord har rasat sönder, så jag får inte plats med alla växter nu, ska ta med några, bland annat en stor palm till Seniorträffen, där de har ett stort lomsterrum med glastak. Hoppas du mår bra. kram

    SvaraRadera
  3. I really like this flower it's beautiful,Thanks for your sharing.

    ดูหนัง

    SvaraRadera