söndag 31 maj 2015

Vid sommarhuset


Oemotståndliga  inspiratör 

Sommarhuset.

Tidigt på morgonen  innan regnet kom,  var du Signe redan varit ute och och samlat en stor fång blommor.  Kände  doften då jag kom nerför trappan på väg mot köket, där den praktfulla blombuketten tronade  mitt på köksbordet . Din stora glädje var   sommarbuketter. Därför kunde  du inte få för många blommor i din trädgård.   Blommor och nybakat är inte illa.
Senare på dagen hjälptes vi åt med utspätt gödselvatten från den gamla dygnhögen (nej det finns inga djur längre i ladugården,  däremot finns numera  ormarna i den gamla dygnhögen så man måste se upp med grepen. ) bakom stallet, vi fördelade det i små skvättar över den långa rabatten med perenna växter.
Du hade  bråttom då vi skulle  på 70-års kalas på  kvällen  där du åtagit  dig att ordna festbuketterna  i de gamla missionshuset. Förutom allt annat så skulle  du oxå stryka din långa spetsklänning som är en riktig festklänning.
 Måste le, på morgonen  liknade du en rörlig fågelskrämma  i din mammas slitna stövlar,  en konstig regnkappa och din pappas gamla hatt.   Vet ju så väl , det roar dig bära eleganta kläder.   Men din stora glädje var  blommor!

/kram och tillåt kära Signe att jag trampar vidare i dina  fotspår






.

  

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig berättelse även om jag inte alls gillar det där med ormar i gödselstacken. Jag är löjligt rädd för ormar

    SvaraRadera
  2. tänk att man aldrig kan lära sig eller vänja sig vid ormar , oxå om det så bara är snok.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera