torsdag 19 februari 2015

GRATISLYCKA


VILKEN förmån  att få.....

 
ha tillgång till denna underbara plats , gratislycka.

Frisk luft, god syreupptagning och en lokalbedövande vacker utsikt. Har en förmåga att leda till insikt, för- och eftertanke, vilket mycket väl kan vara skillnad mellan miss- och lyckad. Men, det är inte alltid det fungera så, utsikten alltså, ibland känner jag mig  precis som så många andra, då och då miss- och lyckad. Då är det bra att ha ett ställe och ladda batterierna på en stund.  Den sköna holmen vid Världens ende.

Här går den allmogeblåa himmeln och det lokala sjöblå in i varandra vid horizonten och avseende bomullstuss-molnighet, temperatur, klarhet, luftfuktighet, vindhastighet, finns inget mer att önska, åtminstone om inte, om man säger som jag, är stämd i moll.

(Tänker på Kristina och Oskar då de med mästerfilmaren Jan Toerell poetiska filmkamera begav sig ut på okänd vatten , till ett okänd land, från utvandrare till invandrare till nybyggare.)

Själv gjorde jag denna resan, Stockholm - Sörmland  , dock inte lika lång och inte med båt, utan med tåg.  Fundera på hur min resa hade blivit som film  filtrerad genom Jan Toerells poetiska blick på det skakiga tåget,  rent filmmässigt  ett mästerverk , naturligvis skådespelandet och manuset betydligt klenare.                 Från en ände till en annan.

Vilken förmån att få ha tillgång till denna underbara plats, gratislycka. Man får dock vara beredd på att ta skydd för kajorna som kommer skavandes och lägger ut sina  bombmattor med spillning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar