lördag 15 juni 2013

pelle2

På morgonen servera mig Pelle2 en stor fet sork. Han dänger upp den på mattan intill min säng och visar så fin den är, petar lite hit och dit,  upp i luften  så elegant, slår till lätt med höger framtass  en lätt snärt, nej han får inte rymma.  Ligger på språng  men bestämmer sig istället och  sätter tänderna i bytet  sedan äter han upp framdelen och jag får gå ut med bakdelen till soptunnan.   DÅ -  glömde att hälla vatten i kaffekokaren; och den  blev stingsligt!

Pelle2 är fortfarande mycket närgången mot mig , som jag ju har beklagat mig över. Dock ger han sig ut på längre jakter och då har jag min frihet.

Eftersom han är en begagnat katt, tidigare tillhörande någon för mej okänd, vet jag ju inte vad han kan, och inte kan,  om naturen för övrigt.  Det är inte alls säkert att han har varit utekatt.

Så jag tjatar på honom om faror och har särskilt nämnt huggormar, som det verkar gott om här runt omkring.

en dag kom han ändå linkande och en  lite ledsen blick i sina annars så tuffa ögon. Höger framtass höll han framförsig på ett olycksbådande sätt.  Den växte raskt till 4 gånger tass-storlek,  lodjur-storlek än huskatt. Efter  tfn-kontakt med veterinär fick jag order att leta efter tecken på ormbett för ifall kisse behövde efterkontroll.

Det syntes inga dubbelstick.   Pelle2 vill ha kärlek och smek i första hand.  Pelle2 och jag enades om att det nog var ett getingstick!

10 kommentarer:

  1. Jag hade aldrig klarat av att bli serverad en sork vid uppvaknandet!!! Jag hade skrikit mig hes!!!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. HA, HAN KOMMER VARJE MORGON ! sÅNT ÄR LIVET FÖR OSS KATTÄGARE!

      Radera
  2. Världen därute kan vara riktigt farlig även för dem som har nio liv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi ska då inte tala om fastingar, som är ett elände! Nu har han fått ett fästinghalsband - men man vet ju aldrig - han kan ju fastna nånstans, och då?

      margareta

      Radera
  3. Ui, das hätte ich auch nicht haben müssen, eine Maus beim Aufwachen. Aber der Kater wird es genossen haben, Dir diese Morgengabe zu servieren. Und das allein ist schon liebenswert.

    Einen schönen Tag und
    liebe Grüsse
    Brigitte die Weserkrabbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja so ist er. Da habe ich sogar vergessen das , wasser in den kaffekittel so kann ein morgen bei mir aussehen! Aber er nimt uch schlangen doch bis jetzt habe ich ihm draussen im garten genommen.

      mw

      Radera
  4. Stackars lilla katt. Livet är en farlig plats att vistas på det är då ett som är säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är rätt tuff ute i skogen, t o m en snok kommer han med, som tur har jag tagit honom ute på bar gärning.

      Men nu har han börjad KNARKA - ju kattmyntan älskar han eller han är beroende av den - ligger på plantan i timmar som en pannkaka och har lustiga övningar med framtassarna helt blockerad är han.
      mw

      Radera
  5. Vi får vara glada över att vi inte har några kramande klämmande urgiftiga ormar i Sverige, för att inte tala om giftspindlar, skorpioner med mera. Det räcker så bra med huggormarna! Trevlig midsommar till er! /Kerstin

    SvaraRadera
  6. vi har rätt mycket snok här hos oss ibland kommer han med en "liten" som han släpper då han har presenterad den för mej.

    mw

    SvaraRadera